1. Ouders & Cliënten
  2. Voor kinderen
  3. Scholen & verwijzers
  4. Kennisverdieping
  1. Nieuws
  2.   /   Over Braams
  3.   /   Links
  4.   /   Contact
De hersenen lezen klank voor klank

De hersenen lezen klank voor klank



Sally Shaywitz

Sally Shaywitz is een van de toponderzoekers op dyslexiegebied.
Ze schreef het belangrijke boek “Overcoming dyslexia”, in het Nederlands vertaald als “Hulpgids dyslexie” (uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam).







Met behulp van een MRI onderzoek konden zij en haar medewerkers zichtbaar maken waar er in de hersenen activiteit was als iemand leest. Bij dyslectische kinderen en volwassenen bleek er veel meer hersenactiviteit te zijn in het prefrontale taalgebied (het Broca gebied) en minder activiteit in het parieto-temporale taalgebied waar bij niet-dyslectische lezers de meeste activiteit was te zien. Dyslectische lezers blijken dus veel meer te blijven leunen op de verklanking van de woorden bij het lezen.























 





subvocalisatie

Het gevolg is dat veel middelbare scholieren en volwassenen met dyslexie subvocaliseren bij het stillezen: ze moeten in hun hoofd ‘horen’ wat ze lezen, anders dringt de inhoud niet door. Tom Braams schreef hierover een artikel in het Tijdschrift voor Remedial Teaching.

lees meer over subvocalisatie