1. Ouders & Cliënten
  2. Voor kinderen
  3. Scholen & verwijzers
  4. Kennisverdieping
  1. Nieuws
  2.   /   Over Braams
  3.   /   Links
  4.   /   Contact
Subvocalisatie

Subvocalisatie


een lastig restverschijnsel van dyslexie


Door: Tom Braams

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2003/3, 18-20.

“Toen ik geleerd had om snel te lezen, las ik Oorlog en Vrede van Tolstoy in een middag uit. Het gaat over Rusland”. Woody Allen

Oudere dyslectici (middelbare scholieren, volwassenen) die redelijk hebben leren lezen, blijven veelal toch langzaam stillezen. Als men navraagt hoe ze precies lezen, blijkt dat ze in gedachten de te lezen tekst uitspreken. In dit artikel wordt gepoogd hiervoor een verklaring te geven en worden een aantal mogelijke remediërende en compenserende technieken besproken.

Lees meer over subvocalisatie