Dyslexie Kinderen


U overweegt een dyslexie-onderzoek voor uw kind? Waarom zou u kiezen voor een onderzoek bij Braams? Dyslexie heeft een krachtige impact op het dagelijkse leven van zowel het kind als ouder(s). Dyslexie is van invloed op het lezen en schrijven en raakt ook het sociaal-emotioneel functioneren. Over deze aspecten vindt u informatie in het boek 'Omgaan met dyslexie' van onderwijspsycholoog T. (Tom) Braams, die ook ontwerper is van de dyslexiebehandeling. 
 

Braams verricht dyslexie-onderzoek bij:
 
  • kinderen in de leeftijd van de basisschool (onder condities, zoals minimaal één leerjaar leesonderwijs (groep 3));
  • leerlingen in het voortgezet onderwijs (tot en met 15 jaar).

Wat is dyslexie?

De huidige wetenschappelijke stand van zaken maakt het mogelijk dyslexie te omschrijven als een subtiele stoornis in de ontwikkeling van de hersenen op basis van een genetische predispositie, die leidt tot verstoringen in de verwerking van taalspecifieke informatie, die primair tot uiting komt bij de verwerking van fonologisch-orthografische informatie en zich voornamelijk uit in het moeizaam lezen en spellen van woorden. Genetisch onderzoek wijst op een multi-factorieel probleem. Hersenonderzoek wijst zowel op anatomische als functionele afwijkingen bij dyslexie. Deze afwijkingen in hersenfunctie treden op bij lezen en aan lezen gerelateerde cognitieve informatie-verwerkingsprocessen. Dit specifieke lees- en spellingprobleem beperkt in ernstige mate een normale educatieve ontwikkeling, die op grond van de overige cognitieve vaardigheden geïndiceerd zou zijn.


(Latta, J.M., Hendriksen-Neijssen, G.M.M., Loenhout, J.W.A, Dyslexie van zorg verzekerd?, 2007; Blomert, L., Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling, 2006)

 
Direct aanmelden