Niet-vergoede dyslexiezorg basisonderwijs

 

Particuliere (niet-vergoede) dyslexiezorg bij Psychologenpraktijk Braams

De afdeling leerstoornissen van Braams biedt - naast de vergoede dyslexiezorg - ook particuliere (niet-vergoede) dyslexiezorg. De afdeling verricht zowel particulier dyslexieonderzoek als een specialistische dyslexiebehandeling bij kinderen in de leeftijd van de basisschool. 
 
Voor meer informatie over dyslexiezorg voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, klik hier

Mijn kind zit op de basisschool en komt niet in aanmerking voor de vergoede dyslexiezorg.

Maakt u zich zorgen over het lezen en spellen van uw kind? Heeft uw kind wel dyslexiezorg nodig maar komt uw kind niet in aanmerking voor de vergoede dyslexiezorg? Dan kunt u kiezen voor particuliere - niet vergoede - dyslexiezorg. Inhoudelijk is er geen verschil tussen de door de de jeugdwet gefinancierde dyslexiezorg en de particuliere dyslexiezorg: de behandelprotocollen zijn gelijk.

Waar moet een leerlingdossier voor de niet-vergoede dyslexiezorg aan voldoen?

De aanmelding wordt inhoudelijk gescreend om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor de particuliere zorg. Onze gedragswetenschappers volgen hierbij de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie (zie ook www.dyslexiecentraal.nl). Het leerlingdossier bevat informatie over toetsresultaten en welke extra ondersteuning er op school is geboden. De extra ondersteuning houdt in dat de leerling naast ondersteuning op zorgniveau 2, gedurende minstens 6 maanden, minimaal 60 minuten (bijvoorbeeld 3 x 20 minuten) per week, extra begeleiding op zorgniveau 3 heeft ontvangen. 
Deze informatie moet zicht geven op zowel de ernst (leerachterstand) als de hardnekkigheid van de problemen: duidelijk moet zijn dat ondanks de geboden hulp op school uw kind niet vooruit is gegaan en blijvend zeer laag scoort op toetsen voor lees- en/ of spellingvaardigheid. Uw kind vertoont hierbij dan didactische resistentie voor specifiek lezen en/ of spellen en dat kan een aanwijzing zijn voor dyslexie. Indien het leesdossier aan bovenstaande eisen voldoet, zal er een intakegesprek gepland worden. In het intakegesprek zal samen met ouders gekeken worden of het inzetten van een dyslexieonderzoek daadwerkelijk geïndiceerd is. Zie voor meer informatie: www.dyslexiecentraal.nl.

Uitleg over procedure van aanmelding 

Zodra Braams de volledige gegevens van uw kind heeft ontvangen, zal er in eerste instantie een intake worden gepland. Hierbij benadrukken wij dat het van belang is om alle informatie te ontvangen (zoals hierboven uitgelegd is), voordat we een intake inplannen bij de GZ-psycholoog of Orthopedagoog-Generalist.

Deze intake houdt in dat er een gesprek plaatsvindt met onze GZ-psycholoog of Orthopedagoog-Generalist. Daarnaast wordt er een tarief gerekend voor het inlezen en verwerken van het dossier (op basis van het consulttarief). De tijd die de hulpverlener hier aan besteedt, ligt tussen de 2 en 3 uren. U vindt het consulttarief per uur terug op onze website.

Bij deze intake wordt er gekeken naar of een onderzoek nodig is (mede op basis van de aangeleverde gegevens en de informatie uit de anamnese). De hulpverlener neemt daarnaast de tijd om de vragen die u heeft te beantwoorden.  
Mocht blijken dat het onderzoek geïndiceerd is, dan zullen  de kosten voor de intake verrekend worden met het tarief voor een volledig onderzoek. Het tarief voor het dyslexieonderzoek voor scholieren in het voortgezet onderwijs vindt u hier.  

De GZ-psycholoog of de Orthopedagoog-Generalist kan op basis van de aangeleverde gegevens en de anamnese besluiten om geen dyslexieonderzoek te laten afnemen. Wij zouden namelijk niet willen dat er onnodig een onderzoek gepland wordt bij uw kind, terwijl van tevoren al duidelijk is dat naar aanleiding van het dyslexieonderzoek geen dyslexie vastgesteld kan worden. 
Voor vragen kan u altijd contact opnemen met het secretariaat. 

Mijn kind zit inmiddels op de middelbare school. Is er toch sprake van dyslexie?

Het is goed mogelijk dat pas later in de schoolloopbaan van uw kind de vraag rijst of sprake is van dyslexie. Het komt nogal eens voor dat een matige dyslexie pas duidelijk wordt als de leerling te maken krijgt met de moderne vreemde talen, de hogere abstractiegraad van teksten, langere teksten en de groeiende hoeveelheid teksten. Leerlingen met een matige dyslexie en een bovengemiddelde intelligentie hebben vaak geen extra hulp nodig gehad op de basisschool. Hoewel ze misschien nooit tot de zwakste 25% lezers van de groep hebben behoord, kan het lezen op het voortgezet onderwijs toch problemen opleveren. Vooral het vak Engels kan voor kinderen met dyslexie erg lastig zijn. 

Voor meer informatie over dyslexiezorg voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, klik hier

Hebt u vragen over de particuliere (niet-vergoede) dyslexiezorg? Wij staan u graag te woord.
Tarieven Particuliere Hulpverlening: klik hier
Direct aanmelden